© Adobe Stock

Prawda czy fałsz? Czego jeszcze nie wiesz o wodzie

Wioleta Szulejewska
09 marca 2023

Gasimy nią pragnienie. Stawiamy jej butelkę na biurku w pracy, zabieramy na siłownię, dbamy by nasze dzieci miały ją w szkolnym plecaku. Pamiętamy o niej idąc w góry i na plażę. Jest głównym składnikiem naszego organizmu, podstawą naszego życia. Woda. Sięgamy po nią wielokrotnie w ciągu dnia, a jednak wciąż wiemy o niej zbyt mało.

Materiał reklamowy we współpracy z Żywiec Zdrój

Każdy człowiek powinien wypijać 1,5 l wody dziennie – FAŁSZ

Zapotrzebowanie na wodę jest sprawą indywidualną i zależną od wielu czynników. Zmienia się wraz z wiekiem, zależne jest też m.in. od masy ciała i kaloryczności oraz rodzaju diety. Nie każdy z nas musi pić tyle samo - kobieta o drobnej budowie ciała, ważąca 45 kg, prowadząca siedzący tryb życia będzie miała zupełnie inne zapotrzebowanie na wodę niż mężczyzna o wzroście 190 cm i masie ciała 120 kg, który w dodatku pracuje fizycznie. W uproszczeniu można przyjąć, że dorosły człowiek powinien wypijać 30 ml wody na każdy kilogram masy ciała[1]. Osoba ważąca 60 kg powinna więc wypijać ok. 1,8 l płynów dziennie. Nie musi być to tylko woda, ale z korzyścią dla naszego zdrowia będzie, jeśli znaczną część tego co codziennie pijemy, będzie stanowić właśnie woda.

Woda to woda. Ta z kranu jest dokładnie taka sama jak butelkowana – FAŁSZ

To bardzo duże uproszczenie a często wręcz nieprawda! Te wody różnią się między sobą pod wieloma względami. Woda z kranu jest wodą uzdatnioną i oczywiście można z niej korzystać także do celów spożywczych, warto mieć jednak świadomość, że woda ta może pochodzić z wód powierzchniowych, np. rzek, i zanim trafi do kranu, przechodzi wiele procesów uzdatniania. Aby woda kranowa była bezpieczna dla zdrowia stosuje się różne metody jej filtracji, dezynfekcję (chlorowanie, ozonowanie). Wody butelkowane nie wymagają uzdatniania, aby woda była odpowiednia do spożycia. Dodatkowo na jakość kranówki może mieć wpływ sieć wodociągowa i stan rur w budynku, w którym mieszkamy. Woda butelkowana Żywiec Zdrój to woda źródlana, która jest rozlewana do butelek w takiej formie, jaką ofiarowała nam ją natura. Jest to woda pierwotnie czysta, naturalnego pochodzenia, czerpana zawsze ze źródeł podziemnych. Nie jest poddawana procesom, które zmieniłyby jej naturalne właściwości fizykochemiczne czy mikrobiologiczne.

Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Wody na ziemi jest dużo – PRAWDA

Około ¾ powierzchni ziemi zajmuje woda, ale tylko 2,5% zasobów to woda słodka. Zdecydowana większość to wody słone występujące w morzach i oceanach. Woda słodka zlokalizowana jest w dużej mierze na Antarktydzie. Drugim największym magazynem wody słodkiej są wody podziemne, które stanowią około 30 proc. wszystkich źródeł wody pitnej. To właśnie z ujęć głębionych czerpane są naturalne wody źródlane i mineralne, pierwotnie czyste. Najmniejsza ilość wody słodkiej pochodzi z wód powierzchniowych, czyli np. rzek bądź jezior.

Woda mineralna i woda źródlana to różne rodzaje wód – PRAWDA

Naturalna woda mineralna to woda podziemna naturalnego pochodzenia, która zawiera zróżnicowaną ilość składników mineralnych takich jak wapń, magnez, siarczany, wodorowęglany, fluorki, jodki, sód czy chlorki. W sklepach znajdują się wody mineralne o niskiej mineralizacji, które jednak nie są odpowiednie dla wszystkich – nie można ich podawać np. niemowlętom i małym dzieciom, ze względu na znaczną zawartość jakiegoś jednego składnika. Tym bardziej wody wysoko zmineralizowane nie są odpowiednie do stałego spożycia w większych ilościach. Woda źródlana także jest wodą podziemną naturalnego pochodzenia, ale najczęściej jest niskozmineralizowana, zawierająca 200-500 mg składników mineralnych w jednym litrze. Niska mineralizacja nie oznacza, że woda źródlana nie dostarcza składników mineralnych. Wręcz przeciwnie, dostarcza ich w takim zakresie, że może być spożywana przez wszystkie grupy bez szczególnych ograniczeń, właśnie dzięki tej zrównoważonej proporcji składników mineralnych. Składniki, które w diecie wybranych osób (np. małych dzieci, kobiet w ciąży, osób z chorobami nerek) powinny być limitowane, występują w przypadku tej wody w małych ilościach (chlorki, sód, potas, siarczany, fluorki czy jodki, ale także składniki potencjalnie korzystne jak wapń).

Źródło zdjęć: © WP

Wystarczy przegotować wodę kranową, aby była tak samo dobrej jakości, jak woda butelkowana – FAŁSZ

Przegotowanie wody z kranu może ją częściowo pozbawić zanieczyszczeń bakteryjnych, ale nie pozbawi składników chemicznych, których stężenie po odparowaniu może się tylko zwiększyć[2]. Dla wody kranowej dopuszczalne limity na obecność substancji potencjalnie niekorzystnych takich jak miedź, kadm, bar czy azotyny są wyższe niż dla wody butelkowanej. Jeśli bardzo chcemy podawać małym dzieciom wodę kranową, należy ją najpierw zbadać.

Małym dzieciom można podawać tylko wybrane wody – PRAWDA

Małym dzieciom należy podawać wodę, która będzie dla nich bezpieczna. Najlepiej wybierać wodę źródlaną, Woda Żywiec Zdrój posiada pozytywną opinię Centrum Zdrowia Dziecka. Spełnia też warunki rozporządzenia Ministra Zdrowia dla wody odpowiedniej do przygotowania żywności dla niemowląt, określone w odniesieniu do naturalnych wód mineralnych, wód źródlanych i wód stołowych, które dotyczą zawartości chlorków lub sodu, fluorków, azotanów i azotynów.

[1] https://synappsehealth.com/pl/articles/i/ile-wody-powinnismy-pic-w-ciagu-dnia/.

Materiał reklamowy we współpracy z Żywiec Zdrój
Źródło artykułu:WP abcZdrowie
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij: